KEMANA SELEPAS MATI


                                                     KEMANA KITA PERGI SELEPAS MATI
ASALAMUALAIKUM
                  MATI ADALAH SUATU KETENTUAN ILAHI YANG TIDAK DAPAT DIELAK OLEH SETIAP UMAT MANUSIA.MATI BERMAKSUD TERPISAHNYA ROH DARI BADAN,ULAMAK MENGATAKAN ROH KELUAR DARI BADAN SEPERTI AIR YANG MENGALIR.KEMATIAN MENANDAKAN SESEORANG ITU TELAH BERPINDAH KE ALAM YANG LAIN IAITU ALAM BARZAH.SETIAP MANUSIA AKAN MELALUI EMPAT ALAM IAITU ALAM RAHIM,ALAM DUNIA,ALAM BARZAH,DAN ALAM AKHIRAT.ALAM BARZAH IALAH ALAM PEMISAH DI ANTARA ALAM DUNIA DAN ALAM AKHIRAT,DAN MENJADI TEMPAT REHAT BAGI MUKMIN YANG BERIMAN DAN MENJADI TEMPAT MENERIMA AZAB UNTUK MUKMIN YANG LALAI.

                   APABILA DATANGNYA MALAIKAT MAUT IAITU IZRAIL KEPADA HAMBA ALLAH MENANDAKAN KEPERGIANNYA.TERDAPAT SATU CERITA  TENTANG RUPA MALAIKAT IZRAIL MUKANYA HITAM MEMBAKAR DAN BERNAFAS API,DENGAN RUPA MALAIKAT IZRAIL SEBEGITU SUDAH MAMPU DAN CUKUP MENYEKSAKAN ORANG KAFIR.KETIKA KEDATANGAN MALAIKAT MAUT SESEORANG ITU AKAN BERADA DI DALAM KEADAAN SAKARATULMAUT. SAKARATULMAUT ADALAH SESUATU KEADAAN YANG DIPERLIHATKAN DENGAN AMALAN KITA DI DUNIA.SELEPAS MALAIKAT MENCABUT NYAWA ATAU ROH YANG KELUAR UMPAMA AIR YANG MENGALIR DAN RASANYA SEPERTI SERATUS BILAH PEDANG TIKAM KE BADAN DAN UMPAMA DAWAI KAWAD DITANAM KE DALAM BADAN DAN DITARIK KELUAR,BETAPA SAKITNYA MATI JIKA KITA TERLALU LALAI DENGAN DUNIA.

                      SETERUSNYA,SELEPAS TERPISAHNYA ROH DARI BADAN,ROH SESEORANG ITU AKAN DIIRINGI OLEH DUA MAKLAIKAT IAITU ATIB DAN KHOTIB BERSAMA DUA BUKU AMALAN IAITU AMAL BAIK DAN AMAL BURUK  KE LANGIT UNTUK BERJUMPA DENGAN ALLAH.SELESAINYA URUSAN DI LANGIT ROH AKAN DITURUNKAN KE DUNIA UNTUK MELIHAT JENAZAHNYA DIURUSKAN,DAN SELEPAS DIKEBUMIKAN DAN TUJUH LANGKAH BERUNSUR BALIK YANG MENINGGALKAN JENAZAH KESORANGAN KEMUDIAN DATANGNYA DUA MAKLAIKAT LAGI UNTUK MENYOALNYA.APABILA MATINYA SESEORANG ITU DIA AKAN MEMPUNYAI DUA JASAD IAITU JASAD DUNIAWI DAN JASAD UKHRAWI.JASAD DUNIAWI YANG AKAN BERADA DI KUBUR DAN AKAN MEREPUT TETAPI JASAD UKHRAWI AKAN BERADA DI ALAM BARZAH TIDAK AKAN MEREPUT KERANA JASAD INI AKAN DISEKSA OLEH MUNGKAR DAN NANGKIR DAN JASAD INI AKAN DIGUNAKAN KETIKA KITA BERADA PADANG MASYAR.SEBELUM MUNGKAR DAN NANGKIR MENANYAKAN SOALAN MEREKA AKAN KELUARKAN SEORANG LELAKI DAN MENANYAKAN ‘SIAPA LELAKI INI?’JIKA  SESEORANG ITU MUKMIN YANG BERIMAN DIA AKAN MENJAWAP “AKU BERSAKSI ITU MUHAMMAD RASULULLAH” DAN JIKA SESEORANG ITU GOLONGAN MUNAFIK DIA AKAN MENJAWAP  “SESUNGNYA AKU TIDAK TAHU DAN AKU JAWAP SEPERTI ORANG LAIN JAWAP”.                  INI MENANDAKAN BAHAWA GOLONGAN MUNAFIK INI  SAMPAI MATI PUN AKAN MENIPU,MASYAALLAH.

                       SELAIN ITU,SOALAN YANG AKAN DITANYA IALAH “SIAPA TUHAN KAMU”, “SIAPA NABI KAMU”, “APA KITAB KAMU”DAN “DI MANA KIBLAT KAMU”.SOALAN-SOALAN INI TIDAK PERLU DIHAFAL JAWAPANNYA KERANA YANG AKAN JAWAP BUKAN KITA  TAPI AMALAN KITA DAN ALAM BARZAH AKAN MENENTUKAN KEMANA KITA SELEPAS INI. TERDAPAT RIWAYAT SAIDINA USMAN YANG MENCERITAKAN HAL INI,PADA SUATU HARI PARA SAHABAT MELIHAT SAIDINA USMAN MELALUI KAWASAN PERKUBURAN DAN MUKANYA DALAM KEADAAN PUCAT,LALU PARA SAHABAT MENANYA SAIDINA USMAN “KENAPA MUKA KAMU PUCAT”,LALU SAIDINA USMAN MENJAWP “SESUNGGUHNYA ALAM INI MENENTUKAN KEMANA KITA SELEPAS INI,JIKA KITA TIDAK MAMPU MELEPASI ALAM INI KE NERAKALAH KITA KECUALI DENGAN RAHMAT ALLAH,JIKA LEPAS RINGANLAH AZAB KITA DI AKHIRAT(PADANG MASYAR)”.MAMPU MELEPASI ALAM BARZAH TIDAK MENJAMIN SYURGA TETAPI DAPAT MERINGANKAN AZAB.INGATLAH BUKAN MUDAH UNTUK MERAIH SYURGA,ALLAH TELAH MENANYA KEPADA MAKLAIKAT JIBRIL MUDAHKAH UNTUK MASUK KE SYURGA, LALU JIBRIL MENJAWAP “SANGAT MUDAH KERANA AMALANNYA APA YANG MANUSIA SUKA”.ALLAH MENANYA JIBRIL LAGI MUDAHKAH UNTUK MASUK KENERAKA,LALU JIBRIL MENJAWAP “SANGAT SUSAH KERANA AMALANNYA APA YANG MANUSIA TIDAK SUKA MELAKUKANNYA”.LALU ALLAH MEMERINDAHKAN JIBRIL UNTUK MENUKAR SUPAYA UNTUK MASUK KESYURGA SUSAH DAN KENERAKA MUDAH,SELEPAS JIBRIL MELAKSANAKAN TUGASNYA ITU,ALLAH MENANYA JIBRIL MUDAHKAH UNTUK MASUK KE NERAKA LALU JIBRIL MENJAWAP “SANGAT MUDAH HANYA LAKUKAN APA YANG  MANUSIA TIDAK SUKA”, KEMUDIAN ALLAH MENANYA JIBRIL LAGI “MUDAH UNTUK MASUK KESYURGA”,LALU JIBRIL MENJAWAP “SANGAT SUSAH KERANA AMALANNYA IALAH APA YANG MANUSIA TIDAK SUKA LAKUKAN”TAMBAH JIBRIL LAGI “KALAU SUSAH BEGINI PATIK PUN TIDAK MAMPU UNTUK MASUK KE SYURGA”.CERITA INI MENCERITAKAN BUKAN MUDAH UNTUK MASUK KESYURGA KECUALI RAHMAT ALLAH DAN KITA MASUK NERAKA ATAS KEADILAN ALLAH.

                  LEPAS DITIUPKAN SANGKAKALA YANG KEDUA OLEH MAKLAIKAT ISRAFIL SEMUA JENAZAH HIDUP KEMBALI KEMUDIAN DIHIMPUNKAN SEMUA UMAT MANUSIA DI PADANG MASYAR UNTUK MENENTUKAN SYURGA ATAU NERAKA.INI MEMUNJUKKAN BAHAWA APABILA MATINYA ANAK CUCU ADAM MEREKA TIDAK MENJADI HANTU.MUNGKIN KITA TELAH BANYAK MELIHAT FILEM HANTU YANG DITAYANGKAN DI TELEVISYEN DAN DI PAWAGAM YANG CERITAKAN APABILA MATINYA SESEORANG ITU DALAM KEADAAN YANG TIDAK DIREDHAI SI MATI AKAN MENJADI HANTU SEPERTI PUNTIANAK,POCONG DAN LAIN-LAIN,INI IALAH KEPERCAYAAN KURAFAT YANG SERING KITA MEMPERCAYAINYA,SEDARKAH KITA BAHAWA KITA TELAH MELKUKAN DOSA BESAR DAN IA MAMPU MEMBATALKAN IMAN KITA,NAUZUBILLAH.SAMBUTLAH SERUAN ISLAM UNUK MENGKAJI ALAM YANG BAKAL KITA DIAMI SUATU MASA NANTI,INGATLAH AKIDAH DAN IMAN YANG KUAT MAMPU MENJADI TEMBOK YANG SANGAT KUAT DAN KEBAL,SEPERTI KATA IMAM GHAZALI “JADI SEPERTI IKAN DI LAUT  APABILA DIMAKAN TAWAR RASANYA”,KATA PUJANGGA INI BERMAKSUT JIKA KITA SEORANG YANG KUAT IMANNYA INSYALLAH TIDAK AKAN TERPENGARUH DENGAN PEKARA MUNGKAR.INGATLAH APA YANG DITULIS OLEH SAYA INI ADALAH KERANA SAYA TELAH MENGKAJI TENTANG INI SEBELUM SAYA MEMBUAT PENULISAN DAN SAYA MEMOHON MAAF JIKA SAYA ADA TERSILAP TAIP ATAU KATA.JIKA ADA PERTANYAN BOLEH TANYA SAYA ATAU USTAZ USTAZAH YANG LEBIH MAHIR TENTANG AKHIRAT. ASSALAMUALIKUM………………..

2 comments:

  1. INILAH YANG NYATA. INILAH YANG BENAR.

    Al Quran menyatakan kejadian Adam AS dan Bani Adam terdiri dari dua kejadian.

    1. Kejadian Zahir.
    2. Kejadian Batin.

    Kejadian zahir insan terbentuk dari SARIPATI, SERAT dan HIDRAT yang terkandung dalam tanah, terdiri dari gas, mineral-mineral, protein dan vitamin-vitamin.

    >Ar Rahman: 14.
    >As Sajaddah: 7.
    >Ash Syafaat: 11.
    >Ali Imran: 59.
    >Al Hijr: 28.

    Apa yang dimaksudkan dengan gas itu adalah gas-gas yang terdiri dari gas pembakar atau oksigen, gas hydrogen (2 kandungan hydrogen + 1 kandungan oksigen = Zat atom AIR), nitrogen, carbon dioksida dll.

    Zat bahan galian atau mineral pula terdiri dari kalsium, magnesium, fosforus, kalium, zat besi, beta karotin dll.

    Manakala vitamin pula terdiri dari vitamin A, B, C, D, E, K dsb.

    Saripati, serat dan hidrat tersebut berupa sebatian kering yang keras, berbau hanyir, berlendir, lekit dan berair.

    Kejadian di atas disebut sebagai kejadian FIZIKAL atau ZAHIR.

    Menurut Ulamak Tauhid kejadian berkenaan dipanggil DIRI ZAHIR.

    Setelah sempurna jasad Adam maka Allah SWT ‘meniupkan ROH ALLAH’ ke jasad Adam.

    >Al Hijr: 29.

    Kejadian ini disebut sebagai diri BATIN. Terdiri dari Roh Allah yang mengandungi Annur dan Annar.

    Yang zahir akan tinggal di tanah, TERKUBUR di dalam KUBUR.

    Yang batin ‘Ya ai'ya TUHAN nafsul mu'mainah’ berada di BARZAKH alam yang terdinding di antara 2 alam iaitu Alam Dunia dan Alam Akhirat.

    >Al Fajr: 27-30.
    >Al Mukminun: 99-100.

    Moga kekeliruan dari semua imam-imam fekah dan syariah terdahulu yang bercanggah pendapat beroleh pencerahan sebenar dari landasan Al Quran Kalam Allah.

    Wassalam.

    ReplyDelete
  2. INILAH YANG NYATA. INILAH YANG BENAR.

    Al Quran menyatakan kejadian Adam AS dan Bani Adam terdiri dari dua kejadian.

    1. Kejadian Zahir.
    2. Kejadian Batin.

    Kejadian zahir insan terbentuk dari SARIPATI, SERAT dan HIDRAT yang terkandung dalam tanah, terdiri dari gas, mineral-mineral, protein dan vitamin-vitamin.

    >Ar Rahman: 14.
    >As Sajaddah: 7.
    >Ash Syafaat: 11.
    >Ali Imran: 59.
    >Al Hijr: 28.

    Apa yang dimaksudkan dengan gas itu adalah gas-gas yang terdiri dari gas pembakar atau oksigen, gas hydrogen (2 kandungan hydrogen + 1 kandungan oksigen = Zat atom AIR), nitrogen, carbon dioksida dll.

    Zat bahan galian atau mineral pula terdiri dari kalsium, magnesium, fosforus, kalium, zat besi, beta karotin dll.

    Manakala vitamin pula terdiri dari vitamin A, B, C, D, E, K dsb.

    Saripati, serat dan hidrat tersebut berupa sebatian kering yang keras, berbau hanyir, berlendir, lekit dan berair.

    Kejadian di atas disebut sebagai kejadian FIZIKAL atau ZAHIR.

    Menurut Ulamak Tauhid kejadian berkenaan dipanggil DIRI ZAHIR.

    Setelah sempurna jasad Adam maka Allah SWT ‘meniupkan ROH ALLAH’ ke jasad Adam.

    >Al Hijr: 29.

    Kejadian ini disebut sebagai diri BATIN. Terdiri dari Roh Allah yang mengandungi Annur dan Annar.

    Yang zahir akan tinggal di tanah, TERKUBUR di dalam KUBUR.

    Yang batin ‘Ya ai'ya TUHAN nafsul mu'mainah’ berada di BARZAKH alam yang terdinding di antara 2 alam iaitu Alam Dunia dan Alam Akhirat.

    >Al Fajr: 27-30.
    >Al Mukminun: 99-100.

    Moga kekeliruan dari semua imam-imam fekah dan syariah terdahulu yang bercanggah pendapat beroleh pencerahan sebenar dari landasan Al Quran Kalam Allah.

    Wassalam.

    ReplyDelete