KEMANA KITA PERGI SELEPAS MATI
ASALAMUALAIKUM
MATI ADALAH SUATU KETENTUAN ILAHI YANG
TIDAK DAPAT DIELAK OLEH SETIAP UMAT MANUSIA.MATI BERMAKSUD TERPISAHNYA ROH DARI
BADAN,ULAMAK MENGATAKAN ROH KELUAR DARI BADAN SEPERTI AIR YANG
MENGALIR.KEMATIAN MENANDAKAN SESEORANG ITU TELAH BERPINDAH KE ALAM YANG LAIN
IAITU ALAM BARZAH.SETIAP MANUSIA AKAN MELALUI EMPAT ALAM IAITU ALAM RAHIM,ALAM
DUNIA,ALAM BARZAH,DAN ALAM AKHIRAT.ALAM BARZAH IALAH ALAM PEMISAH DI ANTARA
ALAM DUNIA DAN ALAM AKHIRAT,DAN MENJADI TEMPAT REHAT BAGI MUKMIN YANG BERIMAN
DAN MENJADI TEMPAT MENERIMA AZAB UNTUK MUKMIN YANG LALAI.
APABILA DATANGNYA MALAIKAT MAUT
IAITU IZRAIL KEPADA HAMBA ALLAH MENANDAKAN KEPERGIANNYA.TERDAPAT SATU
CERITA TENTANG RUPA MALAIKAT IZRAIL
MUKANYA HITAM MEMBAKAR DAN BERNAFAS API,DENGAN RUPA MALAIKAT IZRAIL SEBEGITU
SUDAH MAMPU DAN CUKUP MENYEKSAKAN ORANG KAFIR.KETIKA KEDATANGAN MALAIKAT MAUT SESEORANG
ITU AKAN BERADA DI DALAM KEADAAN SAKARATULMAUT. SAKARATULMAUT ADALAH SESUATU
KEADAAN YANG DIPERLIHATKAN DENGAN AMALAN KITA DI DUNIA.SELEPAS MALAIKAT
MENCABUT NYAWA ATAU ROH YANG KELUAR UMPAMA AIR YANG MENGALIR DAN RASANYA
SEPERTI SERATUS BILAH PEDANG TIKAM KE BADAN DAN UMPAMA DAWAI KAWAD DITANAM KE
DALAM BADAN DAN DITARIK KELUAR,BETAPA SAKITNYA MATI JIKA KITA TERLALU LALAI
DENGAN DUNIA.
SETERUSNYA,SELEPAS
TERPISAHNYA ROH DARI BADAN,ROH SESEORANG ITU AKAN DIIRINGI OLEH DUA MAKLAIKAT
IAITU ATIB DAN KHOTIB BERSAMA DUA BUKU AMALAN IAITU AMAL BAIK DAN AMAL BURUK KE LANGIT UNTUK BERJUMPA DENGAN
ALLAH.SELESAINYA URUSAN DI LANGIT ROH AKAN DITURUNKAN KE DUNIA UNTUK MELIHAT
JENAZAHNYA DIURUSKAN,DAN SELEPAS DIKEBUMIKAN DAN TUJUH LANGKAH BERUNSUR BALIK
YANG MENINGGALKAN JENAZAH KESORANGAN KEMUDIAN DATANGNYA DUA MAKLAIKAT LAGI
UNTUK MENYOALNYA.APABILA MATINYA SESEORANG ITU DIA AKAN MEMPUNYAI DUA JASAD
IAITU JASAD DUNIAWI DAN JASAD UKHRAWI.JASAD DUNIAWI YANG AKAN BERADA DI KUBUR
DAN AKAN MEREPUT TETAPI JASAD UKHRAWI AKAN BERADA DI ALAM BARZAH TIDAK AKAN
MEREPUT KERANA JASAD INI AKAN DISEKSA OLEH MUNGKAR DAN NANGKIR DAN JASAD INI
AKAN DIGUNAKAN KETIKA KITA BERADA PADANG MASYAR.SEBELUM MUNGKAR DAN NANGKIR
MENANYAKAN SOALAN MEREKA AKAN KELUARKAN SEORANG LELAKI DAN MENANYAKAN ‘SIAPA
LELAKI INI?’JIKA SESEORANG ITU MUKMIN
YANG BERIMAN DIA AKAN MENJAWAP “AKU BERSAKSI ITU MUHAMMAD RASULULLAH” DAN JIKA
SESEORANG ITU GOLONGAN MUNAFIK DIA AKAN MENJAWAP “SESUNGNYA AKU TIDAK TAHU DAN AKU JAWAP
SEPERTI ORANG LAIN JAWAP”.
INI MENANDAKAN BAHAWA GOLONGAN MUNAFIK INI SAMPAI MATI PUN AKAN MENIPU,MASYAALLAH.
SELAIN ITU,SOALAN YANG
AKAN DITANYA IALAH “SIAPA TUHAN KAMU”, “SIAPA NABI KAMU”, “APA KITAB KAMU”DAN
“DI MANA KIBLAT KAMU”.SOALAN-SOALAN INI TIDAK PERLU DIHAFAL JAWAPANNYA KERANA
YANG AKAN JAWAP BUKAN KITA TAPI AMALAN
KITA DAN ALAM BARZAH AKAN MENENTUKAN KEMANA KITA SELEPAS INI. TERDAPAT RIWAYAT
SAIDINA USMAN YANG MENCERITAKAN HAL INI,PADA SUATU HARI PARA SAHABAT MELIHAT
SAIDINA USMAN MELALUI KAWASAN PERKUBURAN DAN MUKANYA DALAM KEADAAN PUCAT,LALU
PARA SAHABAT MENANYA SAIDINA USMAN “KENAPA MUKA KAMU PUCAT”,LALU SAIDINA USMAN
MENJAWP “SESUNGGUHNYA ALAM INI MENENTUKAN KEMANA KITA SELEPAS INI,JIKA KITA
TIDAK MAMPU MELEPASI ALAM INI KE NERAKALAH KITA KECUALI DENGAN RAHMAT
ALLAH,JIKA LEPAS RINGANLAH AZAB KITA DI AKHIRAT(PADANG MASYAR)”.MAMPU MELEPASI
ALAM BARZAH TIDAK MENJAMIN SYURGA TETAPI DAPAT MERINGANKAN AZAB.INGATLAH BUKAN
MUDAH UNTUK MERAIH SYURGA,ALLAH TELAH MENANYA KEPADA MAKLAIKAT JIBRIL MUDAHKAH
UNTUK MASUK KE SYURGA, LALU JIBRIL MENJAWAP “SANGAT MUDAH KERANA AMALANNYA APA
YANG MANUSIA SUKA”.ALLAH MENANYA JIBRIL LAGI MUDAHKAH UNTUK MASUK KENERAKA,LALU
JIBRIL MENJAWAP “SANGAT SUSAH KERANA AMALANNYA APA YANG MANUSIA TIDAK SUKA
MELAKUKANNYA”.LALU ALLAH MEMERINDAHKAN JIBRIL UNTUK MENUKAR SUPAYA UNTUK MASUK
KESYURGA SUSAH DAN KENERAKA MUDAH,SELEPAS JIBRIL MELAKSANAKAN TUGASNYA
ITU,ALLAH MENANYA JIBRIL MUDAHKAH UNTUK MASUK KE NERAKA LALU JIBRIL MENJAWAP
“SANGAT MUDAH HANYA LAKUKAN APA YANG
MANUSIA TIDAK SUKA”, KEMUDIAN ALLAH MENANYA JIBRIL LAGI “MUDAH UNTUK
MASUK KESYURGA”,LALU JIBRIL MENJAWAP “SANGAT SUSAH KERANA AMALANNYA IALAH APA
YANG MANUSIA TIDAK SUKA LAKUKAN”TAMBAH JIBRIL LAGI “KALAU SUSAH BEGINI PATIK
PUN TIDAK MAMPU UNTUK MASUK KE SYURGA”.CERITA INI MENCERITAKAN BUKAN MUDAH
UNTUK MASUK KESYURGA KECUALI RAHMAT ALLAH DAN KITA MASUK NERAKA ATAS KEADILAN
ALLAH.
LEPAS DITIUPKAN SANGKAKALA
YANG KEDUA OLEH MAKLAIKAT ISRAFIL SEMUA JENAZAH HIDUP KEMBALI KEMUDIAN
DIHIMPUNKAN SEMUA UMAT MANUSIA DI PADANG MASYAR UNTUK MENENTUKAN SYURGA ATAU
NERAKA.INI MEMUNJUKKAN BAHAWA APABILA MATINYA ANAK CUCU ADAM MEREKA TIDAK
MENJADI HANTU.MUNGKIN KITA TELAH BANYAK MELIHAT FILEM HANTU YANG DITAYANGKAN DI
TELEVISYEN DAN DI PAWAGAM YANG CERITAKAN APABILA MATINYA SESEORANG ITU DALAM
KEADAAN YANG TIDAK DIREDHAI SI MATI AKAN MENJADI HANTU SEPERTI PUNTIANAK,POCONG
DAN LAIN-LAIN,INI IALAH KEPERCAYAAN KURAFAT YANG SERING KITA
MEMPERCAYAINYA,SEDARKAH KITA BAHAWA KITA TELAH MELKUKAN DOSA BESAR DAN IA MAMPU
MEMBATALKAN IMAN KITA,NAUZUBILLAH.SAMBUTLAH SERUAN ISLAM UNUK MENGKAJI ALAM
YANG BAKAL KITA DIAMI SUATU MASA NANTI,INGATLAH AKIDAH DAN IMAN YANG KUAT MAMPU
MENJADI TEMBOK YANG SANGAT KUAT DAN KEBAL,SEPERTI KATA IMAM GHAZALI “JADI
SEPERTI IKAN DI LAUT APABILA DIMAKAN
TAWAR RASANYA”,KATA PUJANGGA INI BERMAKSUT JIKA KITA SEORANG YANG KUAT IMANNYA
INSYALLAH TIDAK AKAN TERPENGARUH DENGAN PEKARA MUNGKAR.INGATLAH APA YANG
DITULIS OLEH SAYA INI ADALAH KERANA SAYA TELAH MENGKAJI TENTANG INI SEBELUM
SAYA MEMBUAT PENULISAN DAN SAYA MEMOHON MAAF JIKA SAYA ADA TERSILAP TAIP ATAU
KATA.JIKA ADA PERTANYAN BOLEH TANYA SAYA ATAU USTAZ USTAZAH YANG LEBIH MAHIR
TENTANG AKHIRAT. ASSALAMUALIKUM………………..
INILAH YANG NYATA. INILAH YANG BENAR.
ReplyDeleteAl Quran menyatakan kejadian Adam AS dan Bani Adam terdiri dari dua kejadian.
1. Kejadian Zahir.
2. Kejadian Batin.
Kejadian zahir insan terbentuk dari SARIPATI, SERAT dan HIDRAT yang terkandung dalam tanah, terdiri dari gas, mineral-mineral, protein dan vitamin-vitamin.
>Ar Rahman: 14.
>As Sajaddah: 7.
>Ash Syafaat: 11.
>Ali Imran: 59.
>Al Hijr: 28.
Apa yang dimaksudkan dengan gas itu adalah gas-gas yang terdiri dari gas pembakar atau oksigen, gas hydrogen (2 kandungan hydrogen + 1 kandungan oksigen = Zat atom AIR), nitrogen, carbon dioksida dll.
Zat bahan galian atau mineral pula terdiri dari kalsium, magnesium, fosforus, kalium, zat besi, beta karotin dll.
Manakala vitamin pula terdiri dari vitamin A, B, C, D, E, K dsb.
Saripati, serat dan hidrat tersebut berupa sebatian kering yang keras, berbau hanyir, berlendir, lekit dan berair.
Kejadian di atas disebut sebagai kejadian FIZIKAL atau ZAHIR.
Menurut Ulamak Tauhid kejadian berkenaan dipanggil DIRI ZAHIR.
Setelah sempurna jasad Adam maka Allah SWT ‘meniupkan ROH ALLAH’ ke jasad Adam.
>Al Hijr: 29.
Kejadian ini disebut sebagai diri BATIN. Terdiri dari Roh Allah yang mengandungi Annur dan Annar.
Yang zahir akan tinggal di tanah, TERKUBUR di dalam KUBUR.
Yang batin ‘Ya ai'ya TUHAN nafsul mu'mainah’ berada di BARZAKH alam yang terdinding di antara 2 alam iaitu Alam Dunia dan Alam Akhirat.
>Al Fajr: 27-30.
>Al Mukminun: 99-100.
Moga kekeliruan dari semua imam-imam fekah dan syariah terdahulu yang bercanggah pendapat beroleh pencerahan sebenar dari landasan Al Quran Kalam Allah.
Wassalam.
INILAH YANG NYATA. INILAH YANG BENAR.
ReplyDeleteAl Quran menyatakan kejadian Adam AS dan Bani Adam terdiri dari dua kejadian.
1. Kejadian Zahir.
2. Kejadian Batin.
Kejadian zahir insan terbentuk dari SARIPATI, SERAT dan HIDRAT yang terkandung dalam tanah, terdiri dari gas, mineral-mineral, protein dan vitamin-vitamin.
>Ar Rahman: 14.
>As Sajaddah: 7.
>Ash Syafaat: 11.
>Ali Imran: 59.
>Al Hijr: 28.
Apa yang dimaksudkan dengan gas itu adalah gas-gas yang terdiri dari gas pembakar atau oksigen, gas hydrogen (2 kandungan hydrogen + 1 kandungan oksigen = Zat atom AIR), nitrogen, carbon dioksida dll.
Zat bahan galian atau mineral pula terdiri dari kalsium, magnesium, fosforus, kalium, zat besi, beta karotin dll.
Manakala vitamin pula terdiri dari vitamin A, B, C, D, E, K dsb.
Saripati, serat dan hidrat tersebut berupa sebatian kering yang keras, berbau hanyir, berlendir, lekit dan berair.
Kejadian di atas disebut sebagai kejadian FIZIKAL atau ZAHIR.
Menurut Ulamak Tauhid kejadian berkenaan dipanggil DIRI ZAHIR.
Setelah sempurna jasad Adam maka Allah SWT ‘meniupkan ROH ALLAH’ ke jasad Adam.
>Al Hijr: 29.
Kejadian ini disebut sebagai diri BATIN. Terdiri dari Roh Allah yang mengandungi Annur dan Annar.
Yang zahir akan tinggal di tanah, TERKUBUR di dalam KUBUR.
Yang batin ‘Ya ai'ya TUHAN nafsul mu'mainah’ berada di BARZAKH alam yang terdinding di antara 2 alam iaitu Alam Dunia dan Alam Akhirat.
>Al Fajr: 27-30.
>Al Mukminun: 99-100.
Moga kekeliruan dari semua imam-imam fekah dan syariah terdahulu yang bercanggah pendapat beroleh pencerahan sebenar dari landasan Al Quran Kalam Allah.
Wassalam.